عکاسی

عکاسی یک رشته هنری ومدرن است و وابسته به ذوق شخصی افراد است...

عکاسی

عکاسی یک رشته هنری ومدرن است و وابسته به ذوق شخصی افراد است...

عکاسی از دیرباز رواج پیدا کرده و هنرمندان عزیز کشور باعث گسترش این رشته در هنرستلنها شدند،تنها عکس است که خاطرات مارا چه خوب چه بد حفظ میکند،امیدوارم که خاطرات خوبی داشته باشیم از عکسامون همگی ...
یا حق...!

بایگانی

 

3لنز ثابتی که هر عکاسی باید انهارا داشته باشد

لنز نرمال یا ثابت چیست؟  لنزی که فاصله کانونی آن، زاویه دیدی تقریبا برابر زاویه دید چشم انسان تولید کند، لنز نرمال خوانده می شود.

به این تعریف دقت کنیم. زاویه دید انسان چقدر است؟ زاویه دید انسان حدود ۴۳ درجه است، یعنی فاصله کانونی چشم انسان تقریبا ۵۰ تا ۸۰ میلی متر است.

این مسئله چقدر مهم است؟ اگر لنزی زاویه دیدی بزرگتر از زاویه دید چشم انسان تولید کند، فاصله کانونی کوچکتری خواهد داشت و قادر به نمایش فضای بیشتری در جلوی لنز خواهد بود. اینگونه لنزها، لنز واید یا زاویه باز (Wide Angle) خوانده می شوند.

و حال اگر لنزی زاویه دیدی کمتری از چشم انسان داشته باشد، یعنی فضای کمتری را در یک عکس پوشش می دهد و فاصله کانونی آن نیز بیشتر از فاصله کانونی لنز نرمال است و به نام لنز تله فوتو (Telephoto) شناخته می شود.

اما….. اگر فاصله کانونی لنزی ثابت باشد، لنز ثابت یا prime خوانده می شود.

در بعضی از لحظات عکاسی، عکاس می خواهد با داشتن لنزی با فاصله کانونی ثابت، عکاسی کند و فقط با تغییر مکان یا اعمال تغییرات اندک، به عکس های متنوعی دست یابد. باید خاطر نشان کنم، این لنزها برای شرایط نوری کم ساخته نشده اند. شما از این لنزها، در شرایط نوری روز بهترین استفاده را می توانید ببرید.

چرا به لنزهای ثابت نیاز داریم؟

  • چون تجسم بهتری را قبل از عکاسی فراهم می کنند.
  • نور به راحتی به سنسور برخورد خواهد نمود و شرایط برای سرعت های مختلف شاتر، بیشتر فراهم می گردد.
  • در مقایسه با لنزهای زوم، به صرفه تر می باشند.
  • عکس هایی با کیفیت عالی و کنتراست خوب پدید می آورند.
  • یک پس زمینه فوق العاده نرم و دوست داشتنی برایتان خلق می کنند( برای خلق تصاویر بوکه)
  • و در نهایت باعث می شوند تا شما اعتماد به نفس خوبی پیدا کنید.

درست است که تولید کنندگان، لنزهای ثابتی با فواصل کانونی متنوع برای راحتی عکاسان ساخته اند ولیکن من در این پست، سه لنز ثابتی را که مقرون به صرفه بوده و قابل استفاده برای هر عکاسی است به شما معرفی خواهم نمود:

لنز ۳۵ میلی متری

پرکاربردترین لنز، از فیلم و ویدئو گرفته تا عکاسی پرتره و عکاسی گروهی. به این لنز باید به چشم یک لنز حرفه ای نگریست. در f/4.1 و شرایط نوری پایین امکانات خوبی را برایتان فراهم می آورد.

prime_lens_35mm

لنز ۵۰ میلی متری

می توان آن را متعلق به جامعه عکاسان نامید. اگر خواهان عکاسی کلوزآپ هستید از این لنز، لذت ببرید چرا که زاویه دیدی مطابق زاویه دید چشم انسان، برایتان فراهم می سازد. یکی از ارزانترین و در دسترس ترین انواع لنزهای ثابت است.

prime_lens_50mm

لنز ۸۵ میلی متری

افزایش فاصله کانونی در این لنز آن را مناسب برای عکاسی پرتره، عکاسی های خانوادگی و عکاسی از حیوانات ساخته است. نسبت به دو لنز قبلی شرایط فوق العاده ای را برای عکاسی بوکه با پس زمینه محو برایتان فراهم می سازد.

prime_lens_85mm

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۰۲
sara molafathi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی