عکاسی

عکاسی یک رشته هنری ومدرن است و وابسته به ذوق شخصی افراد است...

عکاسی

عکاسی یک رشته هنری ومدرن است و وابسته به ذوق شخصی افراد است...

عکاسی از دیرباز رواج پیدا کرده و هنرمندان عزیز کشور باعث گسترش این رشته در هنرستلنها شدند،تنها عکس است که خاطرات مارا چه خوب چه بد حفظ میکند،امیدوارم که خاطرات خوبی داشته باشیم از عکسامون همگی ...
یا حق...!

بایگانی

ایتالیا و فرهنگ_عکاسی در ایتالیا

يكشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۲۵ ب.ظ

فن عکاسی در ایتالیا دارای ریشه ها این است و قدمت آن بسده شانزدهم میلادی می‌رسد.در آن هنگام لئونارد داوینچی اتاقک تاریک را که اختراع آن در زمانی دورتر صورت گرفته بود، در کتاب آتلانتیک (codiceAtlantico) توصیف کرد که در سال 1568  دانیلو بارابارو «Damillo Barbaro  » نجبیب زاده ونیزی باقرار دادن یک عدسی در محلی که قبلاً سوراخ کوچکی برای عبور پرتوهای نور و تشکیل تصویر بود.آن را تکمیل کرد دانشمندی ناپلی بنام جی بی دلایورتا، « G.B.BEllaporta » در کتاب خود بنام طبیعت جادویی « Magia Naturalis »  1558 به توصیف این وسیله پرداخت در نتیجه غالباً اختراع آن به اشتباه به وی نسبت می‌دهند. باوجود این نام دلاپورتا برای همیشه در تاریخ "اتاقک تاریک" پیوند خورده‌است, چون او به وسیله مذکور معروفیت عام بخشید.


     در نخستین روزهای تجلی این هنر، ا عکاسی به شیوه "داگرو تایپ"تصاویر منحصر بفردی در ایتالیا ساخته شد ولی جزئیات زیادی را از تاریخچه هنر عکاسی در ایتالیا نمی‌توان یافت، چون در آن زمان این کشور به بخشهای کوچک مستقلی تقسیم شده بود.که تا سال 1870 متحد نشده بودند، تا آن زمان یعنی در حدود سال 1853، عکاسان زبردستی پا به عرصه وجود گذاشته بودند، برخی از ایشان فرایند کولودیون (collodion) و بقیه روش آلبومینALbumen) را به کار می‌بردند، در میان آنها لوئیجی باردیل (Luigibardi) در فلورانس و پونتی (ALbumen) را به کار می‌بردند. در میان آنها لوئیجی باردی (Luigi bardi) درفلورانس وپونتی (Ponti )درونیز و آندرسن (Andreson) در رم فعالیت می کردند ( شرکتی که آندرسن تاسیس کرد هنوز پا برجاست). حدود همین دوره رابرت مک فرسن (RoberTMacpheson) با موفقیتی چشم‌گیر، بیش از بیست سال در رم به فعالیت پرداخت، بردران مآلنیاری (Alinari) تجارت قابل توجهی را در سالهای دهه پنچاه قرن نوزدهم، در زمینه چاپ عکسهای مناظر و معماری براه انداختند. پس از آن به چاپ و تکثیر آثار عمده نقاشی و پیگیر تراشی بر روی صفحات کولودیون در فلورنس، رم ، واتیکان و دیگر شهرهای ایتالیا پرداختند، آنها در نخستین سالهای قرن حاضر یک مؤسسه کالو تایپ (Collotype) برای تکثیر آثار برجسته نقاشی ایتالیا و با روش بازسازی بر مبنای سه رنگ) بنا نهادند، که حاصل کارشان به سراسر جهان صادر شده است.

     ایتالیا شماری از مشهورترین عکاسان را داربوده است. از جمله مشهورترین آنها «سلا» «Sella» بود وی به وسیله صفحه کولودیون و عدسیهای تله فتو در زمینه مناظر کوهستانی مطالمات شایان توجهی انجام داد و به عنوان عکاس رسمی به تعدادی از هیتهای مشهور کوهنوردی پیوست.

در زمره این گروهها یکی هیئت کوهنوردی هیمالیا است که سرپرستی آنرادوک آبروتزی (Duke of Abruressi) بر عهده داشت. همچنین گروه اعزامی به آلاسکا، قفقاز و غیره.

 پسکه Pesce  اهل ناپل – مجموعه‌ای هایی از دوربینها و عدسیهای قدیمی رادر اختیار داشت.

     دیگر تجهیزات یا قطعات عکاسی و فیلمبرداری در موزه علوم و تکنولوژی میلان در معرض نمایش قراردارد. 

صنعت تولید صفحه‌های حساس عکاسی در سال 1886 در شهر میلان آغاز شد که مدیون میکله کاپلی (Michele Cappelli) است. طی نخستین نمایشگاه عکاسی ایتالیا که در سال 1887 در فلورانس برگزار شد صفحه برومید نقره به عموم عرضه گردید و به بازار راه یافت روزانه نزدیک به 20 تا 30 مترمربع این محصول در طول نخستین سالهای پیدایش صنعت مذکور، تولید شد. در حالی که در سال 1920 مقدار میانگین تولید روزانه به 300 مترمربع رسید پس از طی سختیهای دوران جنگ ورفع کمبود وشیشه ناشی از آن مقدار تولید روزانه در سال 1926 به 500 مترمربع افزایش یافت، سابقه کاغذ چاپ عکس به سال 1905 مربوط می‌شود. تا سال 1914 ماهانه 000/100 مترمربع از آن کاغذ و کارخانه‌ های ایتالیا تولید می‌شود دو کارخانه ساخت فیلمهای عکاسی و سینمائی در سال 1919 در «فرانیا» Ferrania منطقه‌ای محصور در کوهستانهای نزدیک ساونا «Savona» - تاسیس شد. لیکن ازاین دوکارخانه محصول سلولوییدی ودیگری امولوسیون تولید می‌کرد. صنعت ساخت فیلمهای منفی ومثبت عکاسی وسینمائی به مفهوم واقعی کلمه از سال 1920 و تولید صنعتی فیلمهای پرتونگاری (رادیوگرافی) بسته‌ای (Film Packs) و فیلمهای 16 میلیمتری بین سالهای 1926 تا 1930 آغاز شد، فیلمهای رنگی و کاغذ چاپ آنها از سال 1949 به بعد تولید شده است.

     بر پا به یک بررسی که از طبقه متوسط مردم ایتالیا به عمل آمده است، 60درصد مردم، یک       دوربین عکاسی دارند و 6درصد دارای یک دوربین فیلمبرداری وپروژکتور هستند. از کل فیلمهای مصرفی عکاسی، 42 درصد محصول خود ایتالیا می‌باشد شمار خرده فروشان پس از جنگ دوم جریان افزایش چشگیری داشته است واکنون جمعاً  افزون بر 500 تن می‌شود در حدود 35% عمده فروش لوازم مورد نیاز این عده را تامین می‌کنند. در حال حاضر تعداد بسیار اندکی از خرده فروشان دارای وسائل و تجهیزات کافی برای اداره مستقل حرفه خود هستند عکاسان مستقل بی شماری مشتری این عده بوده، برخی از آنها از لحاظ وسائل عکاسی رنگی به خوبی مجهز شده‌اند.

 

آموزش حرفه‌ای

     اکنون دوازده آموزشگاه عکاسی سرگرم ارائه آموزش حرفه‌ای به آن دسته از افرادی هستند که عکاسی را به عنوان پیشه خودبرگزیده اند نیمی از این آموزشگاههارا دولت اداره می کند ونیم دیگر خصوصی هستند. آموزشگاههای دولتی در شهرهای میلان ,تورین، فلورانس و رم قراردارند. تحصیل در این آموزشگاهها 7 سال طول می کشد. ولی در آموزشگاههای خصوصی دوره تحصیل بین 2 تا 4 سال است. فارغ التحصیلان مراکز دولتی پس از پایان تحصیلات قادرند به سهولت مشاغل خوبی بیابند. بویژه در مراکز بزرگی که دارای لابراتوار عکاسی باشند. فارغ التحصیلان این مراکز عموما ً فرصت آن را نمی یابند که تمامی استعداد وآموخته خود را بروز دهند. در ایتالیا سازمانی برای جذب عکاسان حرفه ای، در جهت بازآموزی و اهداف فنی، وجود ندارد تا آنهارا به یکدیگر مرتبط کند.

            شمار عکاسان حرفه ای که موضوع کارشناسان موجودات زنده است در سالهای اخیرکاهش همده ای داشته است  در صورتی که عکاسی صنعتی تبلیغاتی، خبری و جنگی محبوبیت عام بیشتری یافته است.

 

کانونها و انجمنهای عکاسان غیر حرفه ای 

انجمن عکاسان ایتالیا یا (societa fotogerfica itliana)  در قرن نوزدهم در شهر فلورانس قرارداشت این انجمن اکنون از بین رفته است. رییس آن جی پیزیگلی (G.pizzighelli)  به علت پؤوهشهائی که در زمینه نور در عکاسی و کاغذ انجام داد، شهرت یافت.امروز انجمن مذکور با تعداد بسیاری عضو با نام «انجمن عکاسی سوبآلبینا societa Fotogerafica subalpina » در شهر تورین مشغول فعالیت است و سابقه تاسیس آن به قرون گذشته می رسد. در پنج تا شش سال گذشته افزایش قابل توجهی در تعداد چنین انجمنهائی در سراسر کشور صورت گرفته است تعداد آنها در حال حاضربیش از  200  انجمن است که رقم کلی اعضای آنها بالغ بر 9000 تن می شود فعالیت عمده آنها بویژه در برپایی نمایشگاه است. بسیاری از آنها مستقل می باشند در حالی که بقیه بخشی از کانون تفریحات کارگران را تشکیل می دهندکه برای استفاده کارکنان شرکتهای بزرکتر تاسیس شده اند بیشتر انجمنهای عکاسی ایتالیا به اتحادیه انجمنهای عکاسی ایتالیا  Federazione italiana Associzioni Fotgraficheمربوط می شوند در این میان دو انجمن با هدف ارتقای سطح عکاسی تصویری،از این اتحادیه جدا شدند. یکی از این دو در حال حاضر به برپایی نمایشگاههای آثار اعضاء مشغول است.

انجمنهای که از سابقه طولانی تری برخوردارند، دارای ساختمان بزرگتر به منظور برپائی جلسات می باشند. این انجمنها از تجهیزات لازم برای بخش تصاویر یا فیلمهای سینمائی باقطع کوچکتر از 35 میلیمتر برخوردار بوده. برخی از آنهای اتاقهای تاریک کاملا ً مجهزی دارند که در دسترس اعضاء است. به علت مبالغ گزاف اجاره که امروزه معمول شده است، بیشتر انجمنهایی که در حال حاضر تاسیس شده اند از تجهیزات و تاسیسات مناسبی برخوردار نبوده، جلسه های انجمن در کافه ها و خانه های اعضا برپا می گردد.

انتشارات 

پنج نشریه عکاسی بطور ماهیانه در ایتالیا منتشر می شود که عبارتند از « ماهنامه عکاسی فرانیا Ferrania Fotogerafia  و عکاسی پیشرفته progresso fotogerafica در میلان     « روزنامه عکاسی (La Gazzetta Della Fotogerafia) در پالرمو و پیک عکاسی در تورین il corrier Fotogerafico ، برگردان ایتالیائی مجله عکس آلمان غربی Foto – Magezinونشریه عکاسی آمریکا : popular photography نیز در این کشور منتشر       می شود. سه خبرنامه عکاسی هم به نام «ماهنامه عکاسی تجارتی» (il comer’cio fotografico) و ماهنامه (punto Focale)  در رم و نشریه عکاسی (il Giornale del Fotogerafo) که هر سه ماه یکبار در تریست Trieste چاپ می شود در زمره این نشریات هستند. سه شرکت انتشاراتی به نشر کتاب در زمینه عکاسی حرفه ای و آماتور می پردازد .

صنعت عکاسی

    صنعت عکاسی در ایتالیا نسبتا ً محدود  بوده. عمدتا ً مواد حساس تولید می نماید. تعداد موسسه هایی تولیدی فعال در سال 1963 در حدود 25 واحد و شمار کلی اشتغال در این واحدها 7500 تن بوده. از این تعداد بخش تجهیزات اکریت تولید کنندگان را به خود جذب کرده است. در حالی که تعدادتولید کنندگان تجهیزات و تولید مواد حساس تقریبا ً یکسان است. این صنعت عمدتا ً در شمال ایتالیا به خصوص در میلان تمرکز یافته است با این حال چند مرکز تولیدی دیگر در اطراف فلورانس و رم نیز قرارداد.

سازندگان برجسته وسایل عکاسی عیارتند از بنچینی (Bencini) در میلان،تولید کننده دوربین های عکاسی ارزان ویژه صادرات، دورست (Durst)  در «بولتزانو» (Bolzano)- که به علت تولید آگراندیسور و دوربین عکاسی معروف است. و لوازم عکاسی فرانیا -ّ( Ferrania Apparech Foto)  در میلان که سازنده دوربین و لوازم یدکی است. در زمینه تولید پروژکتور، شرکتهای میکروتکنیکا وسلیما (MicroTecnica and silma) در تورین، سازنده پروژکتوری سینمائی و " مالیتورنو (Malinverno)  میلان سازنده پروژکتورهای نمایش اسلاید، به فعالیت مشغول می باشند.

در بخش تولید مواد حساس، کمپانی میلان از دیگران پیش گرفته است. در این شرکت همه نوع فیلم و کاغذ چاپ می شود

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۴
sara molafathi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی